Retailers die een goed functionerende multichannel-strategie willen creëren, moeten dichter bij leveranciers en consumenten staan. Dat stelt Heiler Software, leverancier van master data management (MDM) en multichannel oplossingen, aan de hand van zeven aspecten.
Volgens Heiler zijn fabrikanten in het bezit van de beste productgegevens. Om klanten van de juiste data te voorzien, moeten retailers het vaststellen van de productgegevens aan de leveranciers overlaten. Ook het aantal retouren moet in de gaten worden gehouden. Bij een hoog aantal retouren kunnen bedrijven zich afvragen of ze klanten wel op de juiste manier inlichten.
Een ander aspect is volgens Heiler het bieden van nauwkeurige zoekmachines. Klanten moeten de mogelijkheid hebben om op eigenschappen, merk of prijs te zoeken. Het vaststellen van bepaalde richtlijnen waaraan elke productomschrijving moet voldoen, kan daarbij helpen.
Voorts draagt het instellen van een ‘multichannel manager’ bij om op een neutrale manier naar de multichannel strategie te kijken, terwijl er tegelijkertijd rekening wordt gehouden met de context van het bedrijf. Zo kunnen retailers bijvoorbeeld meerdere e-commerce sites handhaven, om de verschillende landen en doelgroepen van de juiste data te voorzien.
Als laatste aspect benadrukt Heiler het nauwkeurig luisteren naar de feedback van consumenten. Op die manier kunnen retailers in de gaten houden of zij hun klanten van de juiste gegevens voorzien.
‘Retailers moeten dichter bij klanten en leveranciers staan’
Gepubliceerd op 19 januari 2011 om 00:00
Reacties 0