Utrecht combineert referendum Europese Grondwet met referendum koopzondagen

‘Één keer lopen, twee keer stemmen’: In Utrecht wordt vandaag niet alleen gestemd over de Europese Grondwet, maar ook over koopzondagen in het Centrum. Op het moment kent het centrum van Utrecht 18 koopzondagen per jaar, de referendumvraag is of dit een wekelijkse koopzondag moet worden. Regie Bouma, woordvoerster van de gemeente Utrecht, geeft aan dat het referendum over de koopzondagen misschien wel meer leeft dan het referendum over de Grondwet. De meningen zijn verdeeld, zelfs binnen de ondernemersvereniging Centrum Utrecht. Voorzitter Lodewijk Osieck geeft aan dat hij positief tegenover de koopzondagen staat, maar benadrukt dat de vereniging zo is verdeeld dat ze geen gezamenlijk standpunt in kunnen nemen. Terwijl kleine zelfstandigen vooral bang zijn dat een koopzondag hen zal verplichten hun deuren op zondag te openen om niet achter te blijven, verwelkomen grotere winkelketens de koopzondag juist, zij verwachten een omzetstijging. VVD-wethouder Jan van Zanen heeft de gevolgen van de koopzondagen laten doorrekenen en op basis daarvan voorspelt hij dat een positieve uitkomst het Utrechtse Centrum een omzetstijging van zeven procent zal opleveren. Dit is in tegenspraak met de gedachte dat de omzet alleen zal worden “uitgesmeerd” over de week en niet zal toenemen. Volgens de wethouder zal de consument geneigd zijn ‘gewoon’ meer uit te geven. Osieck gelooft dat vooral mensen die het doordeweeks druk hebben de koopzondag zullen aangrijpen om “gezellig samen te winkelen”. Behoud van de zondagsrust is een argument dat ook vaak gehoord wordt, van verschillende groepen van de bevolking en ook van de Raad van Kerken. Binnen deze raad is het idee ontstaan om als ‘tegenmaatregel’ de kerken langer open te houden. De Utrechtse gemeenteraad heeft toegezegd de uitslag van het referendum als bindend te zullen behandelen, tenzij de opkomst niet boven de 30 procent uitkomt. Volgens Osieck is de kans op zo’n kleine opkomst is niet groot: “Dit is echt een hot item”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!