Marketeers ondervragen voor marktonderzoek vaak verkeerde groep consumenten
Gepubliceerd op 2 juni 2005 om 00:00
Trendsetters zijn voor grote bedrijven geen goede targetgroep voor marktonderzoek. Deze bedrijven richten zich bijvoorbeeld op de groep `influentials` die in een grote stad woont en voorop loopt met nieuwe media en technologie. Ze realiseren zich niet dat zo`n doelgroep creatiever is en bewuster leeft dan de gemiddelde consument. Zo komen zij met onderzoeksresultaten die weinig zeggen over de totale doelgroep. Gesignaleerde trends kunnen in werkelijkheid veel minder uitgesproken plaatsvinden. Een goed voorbeeld is biologische voeding, die minder populair blijkt dan uit marktonderzoek naar voren komt. Een klein bedrijf kan zich wel focussen op de kleinere doelgroepen of op inconsequenties in consumentengedrag en daarbij een nichepositie opzoeken.`Invloedrijke` consumenten beinvloeden de rest van de populatie met bepaalde producten, zoals mobiele telefoons. Bij andere soorten producten kunnen bedrijven beter kiezen tussen marktonderzoek doen onder de massa of brede doelgroepmarketing hanteren. Het is verre van zeker dat bij voorlopers gesignaleerde trends, zelfs die op wereldwijde schaal, doordringen tot de massamarkt.
Reacties 0