Fashion retailer Gap gaat tweehonderd winkels in de Verenigde Staten sluiten. De winkelsluitingen zijn het gevolg van een strategiewijziging waarbij het bedrijf zich gaat concentreren op outlets, webshops en mondiale expansie. Dat liet ceo Glenn Murphy weten tijdens een conferentie van Bank of America Meryll Lynch, aldus FashionUnited.
Gap brengt het aantal vestigingen in de VS binnen twee jaar terug van 909 naar zevenhonderd. De recessie heeft bewezen dat het geen zin heeft om in ieder willekeurig winkelcentrum een filiaal te hebben, stelt Murphy. Van de duurdere Banana Republic-keten gaan ongeveer 25 filialen dicht en het aantal winkels van Old Navy zal met vijftig à 75 worden teruggebracht. Tegelijkertijd zal het aantal outlets worden opgeschroefd van 322 naar 450.
De topman van het Amerikaanse retailconcern verwacht dat de omzet van de webshops zal stijgen van negen procent van de totaalomzet nu, naar vijftien procent in 2013. De webshops van Gap en Banana Republic zijn sinds oktober vorig jaar ook beschikbaar voor Europese consumenten.
Voor zijn mondiale expansie richt Gap zijn pijlen onder meer op China, Rusland en Australië. Het bedrijf wil in 2011 meer dan twaalf winkels in China openen.
Gap sluit 200 Amerikaanse winkels
Gepubliceerd op 15 maart 2011 om 00:00
Reacties 0