Nespresso heeft nog altijd geen plannen om zijn entree in supermarkten te maken. De koffieproducent hekelt de copycats die de koffiecapsule namaken en deze wel in de supermarkt aanbieden. Zo lopen er onder meer internationale rechtszaken tegen Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts.
De L’Or capsule van Douwe Egberts ligt sinds februari in de schappen van Nederlandse supermarkten. Terwijl Nespresso op exclusiviteit mikt door niet in de supermarkt te verkopen, zorgen de copycats voor een grotere afzetmarkt.
Toch wordt de koffiecapsules van Nespresso wel in drie Albert Heijn-vestigingen aangeboden. Deze filialen in St. Willebrord, ’s Gravendeel en Dordrecht zijn eigendom van franchisenemer Cees van der Poel. Omdat Nespresso geen leverancier is voor supermarkten, lijkt het er op dat Van der Poel de capsules als consument gekocht heeft en dat hij ze nu voor dezelfde prijs verkoopt.
Mark Leenders van Nespresso Benelux denkt dat het unieke concept van Nespresso hierdoor wordt beschadigd. “Op deze manier verdwijnt de unieke relatie die we met consumenten hebben. We willen dit concept koesteren omdat we weten dat onze klanten niet zitten te wachten op verkoop in de supermarkten.”
Volgens Leenders is het onmogelijk om dit te verbieden. “We hebben geen enkele relatie met Albert Heijn of een van zijn franchisenemers. Daarom kunnen we in dit geval geen invloed uitoefenen op de verkoop van de capsules. En verder betreft het slechts drie supermarkten. We maken ons daarom niet erg druk over deze actie.”
Nespresso wil geen verkoop via supermarkt
Gepubliceerd op 22 maart 2011 om 00:00
Reacties 0