Jongeren krijgen vaak nog drank mee in super

Jongeren onder de zestien kunnen nog altijd net zo makkelijk alcohol kopen als frisdrank. Dat concludeert de Universiteit Twente, die mystery shoppers van veertien en vijftien er op uit stuurde om alcohol te kopen bij supermarkten. Daarbij ging de universiteit na of er naar een legitimatiebewijs werd gevraagd.

De jongeren onder de zestien kregen in 32 procent van de gevallen geen drank mee bij de supermarkt, een verbetering van zeven procent ten opzichte van 2008. Volgens de onderzoekers ligt dit percentage echter nog veel te laag.

Meestal vroegen de supermarktmedewerkers niet naar identificatie In de gevallen waar dit wel werd gedaan kon een kwart van de mystery shoppers toch gewoon alcohol kopen.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel ziet de onderzoeksresultaten positiever in. Volgens de brancheorganisatie werpt de campagne ‘Nog geen 20’ zijn vruchten af. Bovendien zou de rest van Europa het veel slechter doen dan Nederland. Zweden scoort met een nalevingspercentage van 55 procent het hoogst. Drank word daar alleen bij staatswinkels aangeboden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!