Onderzoek toont online mogelijkheden vergrijzingsmarkt

Een representatief onderzoek van Clockwork, adviesbureau op het gebied van interactieve totaal oplossingen, en de Rijksuniversiteit Groningen onder 200 personen in de leeftijd 50 tot en met 70 jaar, toont aan dat deze groep in alle fasen van het aankoopproces gevoeliger is voor online benadering dan jongere mensen. Zij klikken eerder op banners, doen vaker mee aan online acties, zijn eerder bereid hun e-mail adres achter te laten bij registratie en geven eerder toestemming aan aanbieders voor het versturen van e-mail. De leeftijdsgroep 65-70 scoort veruit het hoogst als het gaat om interactief bezig zijn op het web. 31% van hen klikt regelmatig op banners; 40% zegt regelmatig mee te doen aan online acties. Momenteel maken 1,8 miljoen 50-plussers (35% van het totaal aantal 50-plussers) gebruik van internet. De groep 50-plus groeit de komende 15 jaar naar 6,7 miljoen, 40% van de Nederlandse bevolking. En het internetgebruik onder deze aanwas is nu al bijna 80%. (bron: CBS, 2005). Mogelijk dat vooroordelen en gebrek aan kennis over deze groep, bedrijven tegenhoudt om deze generatie te benaderen. Feit is dat zij online zeer actief zijn en openstaan voor online benadering, meer dan jongeren. Hans Drenth, van Clockwork, over de verrassende uitkomsten: “Veel bedrijven zien nog onvoldoende in wat voor online kansen deze grote doelgroep biedt. Voor klanten en potentiële klanten van ons zien wij dit nu als een enorme groeimarkt, als ze bereid zijn in deze groep te investeren. Marketeers vinden het echter lastig om zich te verplaatsen in die doelgroep en maken de denkfout dat ze niet zouden openstaan voor online marketing. Weinig merken doen dan ook een serieuze poging om deze groep aan zich te binden via het internet. Nu is aangetoond dat ze erg ontvankelijk zijn voor online benadering. 1,8 miljoen online ouderen die maar al te graag benaderd worden? Meteen doen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!