Klanten kopen aanbiedingen in meerdere supers
Gepubliceerd op 13 juni 2005 om 00:00
Het koopgedrag van de Nederlandse consumenten in supermarkten wordt sterk beïnvloed door aanbiedingen. Driekwart van de supermarktklanten raadpleegt advertenties of reclamefolders voordat de boodschappen gedaan worden. “Folders worden bestudeerd als huiswerk en vervolgens wordt het boodschappenlijstje gebaseerd op wat er in de aanbieding is. Op de vraag ‘wat eten we vanavond?’ komt bij wijze van spreken het antwoord ‘dat staat in de folder’” zegt Tineke Arbeider van onderzoeksbureau MSA Group tijdens een seminar van POPAI Benelux over koopgedrag. Uit het onderzoek Retail Insight blijkt, dat 30% van de aankopen in supermarkten van tevoren daadwerkelijk zijn gepland en derhalve 70% van de aankoopbeslissingen op de winkelvloer genomen worden. Drie jaar geleden werd nog 80% van de aankoopbeslissingen op de winkelvloer genomen. “Het advertentiebeleid in een supermarkt blijft daardoor ontzettend belangrijk. Het wordt tijd dat fabrikanten weer samen met de supermarktketens kijken naar de juiste reclamestrategie in de winkel. Daar doen we allebei ons voordeel mee”, aldus Art Frickus van bierfabrikant Interbrew tijdens het POPAI seminar.
Reacties 0