Mei slechte maand voor de modebranche
Gepubliceerd op 13 juni 2005 om 00:00
Zoals in de hele detailhandel heeft ook de modebranche te maken met teruglopende consumentenbestedingen. Op de afgelopen meimaand is detailhandelsbreed de term ‘kopersstaking’ van toepassing geweest. De detaillist in de modebranche zag, vergeleken met mei vorig jaar zijn omzet met gemiddeld 10,1% per winkel dalen. Aangetekend moet worden dat mei 2004 een bijzonder goede omzetmaand was. Na een aantal moeizame maanden werd toen een omzetstijging van 2,6% per winkel gerealiseerd. Daarnaast levert de meimaand traditioneel een gering omzetaandeel op, omdat veel consumenten wachten op de uitverkoopperiode. De gemiddelde omzet in de modedetailhandel loopt tot nu toe 3,2% achter ten opzichte van 2004. De omzetdaling in mei deed zich over een breed front voor. Alle segmenten stonden onder druk. In de baby/kindermode noteerde het midden-hoge prijssegment een omzetstijging van 2,5%. Desondanks blijft de situatie in dit segment moeilijk. Ook de gemengde modezaken wisten de omzetdaling tot minder dan een half procent te beperken. Vooral de baby/kindermode, lingerie en damesmode hebben het moeilijk. De enige positieve uitzondering is hier de jeans. In dit segment wordt een gemiddelde omzetstijging van 4,9% gerealiseerd over de eerste vijf maanden van dit jaar. De cijfers zijn afkomstig van de Modemonitor van brancheorganisatie Mitex.
Reacties 0