Consumenten zien online boodschappen doen als een vervelender karwei dan het bezoeken van de supermarkt. Een onderzoek naar het uitgavenpatroon van consumenten laat zien dat mensen die online hun boodschappen doen, daar al gauw weer vanaf stappen.
Britse online supermarkten als Tesco, Sainsbury’s en Asda bieden de dienst aan mensen die onregelmatig werken, op een lastige locatie wonen of simpelweg geen zin hebben in de drukte van een supermarkt. Onderzoekers aan de Kingston University of London zeggen echter dat de consumenten die online hun boodschappen doen, dat enkel doen omdat ze thuis omhoog zitten. De onderzoekers spreken daarbij over het breken van een been, een verhuizing of een geboorte.
Volgens het onderzoek moeten supermarkten klanten online aan zich binden door bijvoorbeeld de bezorgkosten te vervangen door een maandelijkse bijdrage. Wanneer consumenten een ‘abonnement’ op de service, zullen ze er ook sneller gebruik van maken. Daarnaast kunnen de ketens ervoor zorgen dat bepaalde acties alleen online gelden, zodat het aantrekkelijker wordt om op de webshop spullen aan te schaffen.
‘Boodschap doen liever in super dan online'
Gepubliceerd op 23 juni 2011 om 00:00
Reacties 0