Het aantal verlichtingszaken blijft in fors tempo afnemen. Van de vijfhonderd speciaalzaken van vijf jaar geleden zijn er nu nog maar 350 over. De consument loopt de speciaalzaak voorbij en koopt verlichtingsproducten meer en meer in doe-het-zelfzaken en woonwarenhuizen. De vakkennis van de verlichtingsspecialist dient meer te worden benut om te overleven als speciaalzaak. Dit blijkt uit de onderzoeken van Van Es Marketing Services onder verlichtingszaken en consumenten in Nederland.
Als gevolg van het komende verbod op gloeilampen heeft bijna de helft van de consumenten het afgelopen jaar gloeilampen vervangen door andere type lampen zoals LED- of spaarlampen. Bijna negentig procent van de detaillisten is van mening dat de omschakeling in de aanduiding van lichtbronnen op het gebied van Watt, Lumen en Kelvin het voor de consument moeilijk maakt keuzes te kunnen maken. Toch zou het gebrek aan kennis bij de consument en bij medewerkers van algemene (woon)warenhuizen en doe-het-zelfzaken de consument juist naar de verlichtingspeciaalzaak moeten lokken. Want 95 procent van de ondernemers van verlichtingszaken vindt dat hun medewerkers klanten goed kunnen informeren over lichtbronnen. Een even groot percentage vindt dat hun medewerkers voldoende kennis van lichtbronnen en verlichting hebben.
‘Verlichtingspeciaalzaak moet kennis benutten om te overleven’
Gepubliceerd op 5 juli 2011 om 00:00
Reacties 0