De PC Hooftstraat in Amsterdam blijft een interessante locatie in Europa voor luxe merken. Dat blijkt uit een onderzoek van Jones Lang LaSalle, naar de belangrijkste luxe winkelbestemmingen in Europa. De retailmarkt voor luxe merken is volgens de studie aanmerkelijk sneller dan verwacht over de crisis gegroeid, mede door de winkelnetwerken van de grote internationale luxemerken.
“De retail van luxegoederen is ook uniek vanuit vastgoedoogpunt. Geen enkel ander retailsegment is zo vergaand geïnternationaliseerd als de markt voor luxegoederen”, aldus Richard Dallinga van het onderzoeksbureau. In de stad Parijs is, met honderdvijftig exclusieve winkels, de hoogste dichtheid van internationale luxemerken te vinden, gevolgd door Londen en Milaan.
In Amsterdam zijn de meeste luxe winkels te vinden in één straat. “Internationale luxemerken blijven investeren in hun filiaalnetwerken en beschouwen ook de PC Hooftstraat als een ‘must’ voor luxewinkels”, aldus Dallinga. Volgens hem zijn hun positionering en hun profiel uitstekend, terwijl prime huurprijzen er relatief laag zijn. “Sinds begin 2010 zijn de merken Bulgari en Corneliani in de straat gevestigd. Escada heeft er vorige maand een flagshipstore geopend.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat leveranciers hun pijlen hebben gericht op Azië en opkomende markten. “Maar ze zijn ook weer begonnen met investeren in hun volwassen westerse markten. Dat betekent omvangrijke verbouwingen en uitbreidingen van bestaande vestigingen", aldus Dallinga.
PC Hooftstraat interessant voor luxemerken
Gepubliceerd op 11 juli 2011 om 00:00
Reacties 0