De datakwaliteit van supermarkten, drogisterijen en fabrikanten laat te wensen over. Die kritiek uiten Sander van der Laan (Ahold) en Peter ter Kulve (Unilever), voorzitters van GS1 Nederland.
De topmannen van GS1 stellen dat meer dan de helft van de artikelgegevens die retailers en leveranciers uitwisselen incorrect is. Dit zorgt voor lege schappen, onbetrouwbare kassa-informatie, producten die niet in het schap passen en foutieve bestellingen en leveringen.
De levensmiddelen- en drogisterijsector binnen GS1 Nederland heeft zichzelf als doel gesteld de uitwisseling van artikelgegevens eind 2012 volledig papierloos te laten plaatsvinden via de GS1 DAS datapool. “Om dit te laten slagen is het van groot belang dat de gegevens kloppen, zodat iedereen er op kan vertrouwen”, aldus de voorzitters.
De kern van de kritiek is dat de kwaliteit van artikelgegevens onvoldoende is, de sector nog niet papierloos is en er een explosieve toename van de hoeveelheid gegevens aan zit te komen.
'Aanpak slechte datakwaliteit in retail'
Gepubliceerd op 11 juli 2011 om 00:00
Reacties 0