Door de toenemende uniformiteit van winkelstraten in met name grote Nederlandse steden ontstaat er ruimte voor 'knuffelwinkels'. Dit zijn winkels met een beperkt maar gespecialiseerd aanbod, die door ondernemers met veel passie voor hun product worden bedreven.
“Er zijn de afgelopen jaren winkelstraten ontstaan met een gelijksoortig aanbod zonder couleur locale, waardoor de winkelsteden veel op elkaar zijn gaan lijken", aldus Cuno van Steenhoven van DTZ Zadelhoff. "Hierdoor is er ruimte ontstaan voor nieuwe kleinschaligheid." De ‘knuffelwinkels’ dichten een gat in de markt dat is ontstaan door het gemis aan unieke beleving in de hoofdwinkelstraat.
DTZ Zadelhoff heeft een aantal kenmerken benoemd van kansrijke winkelstraten in grote Nederlandse winkelsteden die op basis van het aanbod de potentie hebben uit te groeien tot een ‘uniek winkelgebied’. In deze knuffelstraten staat beleving centraal en is omzet een gevolg: bezoekers gaan hier naar toe zonder specifiek boodschappenlijstje, in tegenstelling tot hoofdwinkelstraten waar kopen centraal staat. Ook na sluitingstijd moet het aantrekkelijk zijn in de unieke winkelstraat.
"Juist hier versterken winkel- en woonmilieus elkaar. Het wonen boven winkelruimte op deze vaak trendy locaties is zeer aantrekkelijk voor singles en/of andere groepen mensen die van het centrum van de stad houden", aldus Van Steenhoven.
De gehele retailuitgave 'Knuffelwinkel gat in de markt' van DTZ is hier te downloaden.
'Knuffelwinkel' gat in de markt
Gepubliceerd op 13 juli 2011 om 00:00
Reacties 0