Keukenretail verwacht weinig van belastingmaatregel

De verwachtingen van keuken- en badkamerverkopers omtrent de verlaging van de overdrachtsbelasting zijn laaggespannen. De tijdelijke verlaging van voorlopig een jaar van deze taks van zes naar twee procent scheelt huizenverkopers soms wel tienduizenden euro’s, ‘maar de vraag is of mensen wel een ruimer budget hebben’, zegt Loes Broos, marketeer van de Roosendaalse keukenspecialist Keller Keuken-fabriek in De Telegraaf.

“We vermoeden dat mensen die voorheen het huis van hun dromen niet konden kopen vanwege aangescherpte maatregelen van banken, hun financiering nu wél rond krijgen. Maar die zitten niet ruimer in hun bugdet”, aldus Broos.

Eigenaar-directeur van Bad & Design in Woensdrecht, John Broeken, stelt dat elk initiatief om de huizenverkoop op gang te krijgen welkom is, ‘maar ik vraag me af of wij er profijt van hebben’. “Wij bedienen het midden – en hogere segment. In het lagere segment badkamers kun je ervan profiteren dat mensen geen ander huis kopen en hun bestaande huis gaan opknappen, maar in ons segment is dat anders. Mensen hebben al een eigentijdse badkamer maar zoeken meer luxe en dat kan best een jaar wachten.”

Intratuin ondervindt al wel positieve gevolgen van de overheidsmaatregel,. “Wij merken dat een stijging in de huizenverkoop altijd meteen een verhoging van de aankopen van tuinartikelen betekent”, stelt Leontien van der Kaaden van de winkelketen. “Of mensen nu extra in de tuin gaan investeren, durf ik niet te zeggen, maar wij profiteren in elk geval van de beoogde boost van de huizenmarkt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!