'Nederlanders slecht geïnformeerd over duurzaamheid vis'
Gepubliceerd op 13 juli 2011 om 00:00
Consumenten wijten de onwetendheid over duurzame vis vooral aan de gebrekkige informatie die zij ontvangen. Acht op de tien Nederlandse consumenten vindt dat zij bij de aankoop van vis niet goed geïnformeerd worden over duurzaamheid en de herkomst van vis. Nederlanders kopen hun vis voornamelijk in de supermarkt, terwijl bijna de helft van de Nederlandse consumenten denkt dat vis uit de supermarkt niet duurzaam is. Volgens zestig procent van de respondenten verkoopt de visboer het grootste assortiment duurzame vis.
"Tal van vissoorten worden bedreigd door overbevissing en ook kweekvis is lang niet altijd duurzaam. Vandaar dat het erg belangrijk is dat consument zich bewust is van de duurzaamheid van vis", aldus Margreet van Vilsteren van Stichting De Noordzee. Duurzame vis is verantwoord gevangen of gekweekt, met zo min mogelijk negatieve effecten op de natuur. "Supermarkten bieden momenteel al duurzame vis aan en er wordt hard gewerkt om dat assortiment uit te breiden. Bijna vijftig procent van het huidige visassortiment van PLUS is al duurzaam. Door samen te werken met PLUS helpen wij hen om het assortiment vis verder te verduurzamen en bekijken we met elkaar hoe we consumenten hier zo goed mogelijk over kunnen informeren."
Reacties 0