'Nederlanders slecht geïnformeerd over duurzaamheid vis'

De helft van de Nederlandse consumenten weet bij het kopen van vis niet of deze duurzaam gevangen of gekweekt is. Bijna tachtig procent van de consumenten weet ook niets over de herkomst van de vis die zij kopen. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau No Ties in opdracht van supermarktketen PLUS. De retailer liet het onderzoek uitvoeren om meer inzicht te krijgen in wat de Nederlander weet van duurzame vis. PLUS tekent deze week een overeenkomst met Stichting De Noordzee om intensief samen te werken aan het verder verduurzamen van het visassortiment in zijn supermarkten.

Consumenten wijten de onwetendheid over duurzame vis vooral aan de gebrekkige informatie die zij ontvangen. Acht op de tien Nederlandse consumenten vindt dat zij bij de aankoop van vis niet goed geïnformeerd worden over duurzaamheid en de herkomst van vis. Nederlanders kopen hun vis voornamelijk in de supermarkt, terwijl bijna de helft van de Nederlandse consumenten denkt dat vis uit de supermarkt niet duurzaam is. Volgens zestig procent van de respondenten verkoopt de visboer het grootste assortiment duurzame vis.

"Tal van vissoorten worden bedreigd door overbevissing en ook kweekvis is lang niet altijd duurzaam. Vandaar dat het erg belangrijk is dat consument zich bewust is van de duurzaamheid van vis", aldus Margreet van Vilsteren van Stichting De Noordzee. Duurzame vis is verantwoord gevangen of gekweekt, met zo min mogelijk negatieve effecten op de natuur. "Supermarkten bieden momenteel al duurzame vis aan en er wordt hard gewerkt om dat assortiment uit te breiden. Bijna vijftig procent van het huidige visassortiment van PLUS is al duurzaam. Door samen te werken met PLUS helpen wij hen om het assortiment vis verder te verduurzamen en bekijken we met elkaar hoe we consumenten hier zo goed mogelijk over kunnen informeren."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!