Boodschappenxl.nl, een boodschappenservice die zich richt op Friesland en de stad Groningen ziet concurrentie van onder meer Albert.nl als een voordeel. “Door grote spelers als Albert.nl wordt online winkelen gepromoot”, meent medeoprichter Jan Meindertsma.
De markt voor online bezorging van boodschappen is in Nederland nog in ontwikkeling. De boodschappenservice van Albert Heijn is in 2001 gelanceerd. Zes jaar later ging Boodschappenxl.nl van start. Zij menen geen hinder te ondervinden van de concurrent. "Albert bezorgt in een ander deel van het land dan waar wij ons op richten”, aldus Meindertsma. Het soortgelijke initiatief Truus.nl adverteert op televisie. “Adverteren op televisie is voor ons financieel onhaalbaar, maar wij profiteren er indirect wel van mee. Dankzij een initiatief als Truus.nl wordt de consument getriggerd om te googlen en komen zij er achter dat wij ook bestaan.” Boodschappenxl.nl werkt dan ook veel aan hun zoekmachineoptimalisatie. “Wanneer mensen ‘boodschappen bestellen’ intikken, dan staan wij al snel op de eerste pagina.”
Boodschappenxl.nl heeft een assortiment van vijfduizend artikelen, waarin ook versproducten zijn opgenomen. “We bieden het hele supermarktassortiment. Misschien niet heel diep, maar wel breed.” Dit ruime assortiment werpt zijn vruchten af, de dienst krijgt er wekelijks nieuwe klanten bij. De dienst is sinds vorig jaar winstgevend.
De medeoprichter verwacht dat in de toekomst meer grote supermarktorganisaties toe zullen treden. Hij vreest wel dat Nederland te klein is voor vijf of zes aanbieders. Toch schat hij zijn eigen overlevingskansen redelijk in. “Het is op deze markt toch ook wie het eerst komt, die het eerst maalt. Wij hebben al jaren ervaring en tonen nu aan dat het winstgevend kan zijn. Als ik het goed heb draaide Albert.nl vorig jaar pas voor het eerst break even.” De formule heeft dankzij de winstgevendheid plannen om uit te breiden.
Boodschappenxl lift mee op succes Albert.nl
Gepubliceerd op 13 juli 2011 om 00:00
Reacties 0