Media Markt wil internationaal online marktleider worden in consumentenelektronica en slaat daarvoor een nieuwe weg in. Het kernassortiment van de keten krijgt vaste prijzen, waardoor ook op het web kan worden geconcurreerd. Dat liet het bedrijf in een bijeenkomst weten aan zijn winkeliers en leveranciers, zo schrijft Emerce.
Tot nu toe liet Media Markt zijn lokale winkels hun eigen prijzen bepalen. Zo konden zaken concurreren met de omringende elektronicawinkels. Die lokale benadering is echter niet te vertalen naar het landelijke werkterrein van internet. Het optimaal verweven van de fysieke winkels met het nieuwe digitale aanbod geeft daarentegen veel andere mogelijkheden. Bezoekers van winkels kunnen dan op terminals online bestellingen doorvoeren en omgekeerd moeten ze digitaal gekochte spullen in een fysieke winkel kunnen afhalen en retourneren.
Het geld wat nodig is voor de stap naar het web moet door de leveranciers worden neergeteld, zo heeft Media Markt bedacht. Daar staat tegenover dat de verkoopvolumes aanzienlijk zullen stijgen. De hoogte van het nieuwe vaste prijspeil moet nog blijken. Lokale ondernemers die, via hun terminals, online verkopen genereren, krijgen een provisie over de gerealiseerde omzet.
Media Markt wil online marktleider worden
Gepubliceerd op 13 juli 2011 om 00:00
Reacties 0