Nederlandse winkeliers weten niet goed hoe ze moeten omgaan met de opkomst van mobiele shopping-toepassingen op smartphones. De mobieltjes krijgen steeds meer toepassingen die zijn toegespitst op het winkelen, zoals bijvoorbeeld Shopsavvy en apps van Groupon en Foursquare.
Consumenten verwachten van retailers dat deze applicaties ook terug te zien zijn in de bestaande klantcontactkanalen. Winkeliers slagen hier nog onvoldoende in, terwijl er veel voordelen zijn. Zo kan een mobiele toepassing de klantenservice verbeteren en kan de positie van het winkelpersoneel verbeteren. Met een online app kan personeel de klant beter van informatie voorzien.
Daarnaast kunnen retailers via mobiele apps klanten binden en betrekken bij het merk. Denk hierbij aan het digitaliseren van klantenkaarten en het geven van persoonlijke locatiegebaseerde kortingen. Door klanten aan te moedigen producten te delen met vrienden, kan een retailer klanten activeren als ambassadeurs. Ook kan een mobiele applicatie zorgen voor effectievere communicatie, door bijvoorbeeld aandacht te besteden aan online dialogen.
Lees ook: Winkelier baalt van smartphonegebruik
Winkelier worstelt met smartphone
Gepubliceerd op 13 juli 2011 om 00:00
Reacties 0