Omzetgroei retail door hogere prijzen

Winkeliers realiseerden in mei 0,5 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar terug. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de hogere prijzen. De prijsstijging bedroeg 2,7 procent, terwijl het volume met 2,1 procent kromp, becijferde het CBS.

De samenstelling van de koopdagen had echter een negatief effect op de omzet. Na correctie hiervan komt de omzetgroei uit op ruim twee procent. Het volume kromp nog licht. Dit ligt in lijn met de eerste vier maanden van 2011.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in mei bijna één procent minder omzet. De prijsstijging compenseerde het verlies aan volume niet helemaal. Zowel supermarkten als speciaalzaken noteerden minder omzet.

Ook non foodwinkels zagen in mei hun omzet dalen, met ongeveer één procent. Winkels in woninginrichtingartikelen noteerden de sterkste omzetafname. Daarentegen was de omzet van de textielsupermarkten flink hoger dan een jaar eerder.

De omzet van e-commerce steeg met acht procent. De tankstations hebben door hogere prijzen ruim negen procent meer omgezet.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!