Spaanse webshoppers gaven het afgelopen jaar twee miljard euro uit in online winkels. Dat is een kwart van de online consumentenbestedingen in Nederland, zo schrijft Twinkle Magazine. Met drie keer zoveel inwoners is het groeipotentieel in het land groot.
Volgens Michael Page International groeide de e-commerce omzet in Spanje het afgelopen jaar met dertig procent. Vooral in drukbevolkte gebieden zoals Madrid en Catalonië wordt relatief vaak gekocht op internet. Toch is het aannemelijk dat webwinkels juist voor consumenten in rurale gebieden uitkomst kunnen bieden, maar daar is de penetratie van breedband nog beperkt.
Precies een kwart van alle online bestellingen in Spanje kwam van mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar, die een relatief hoog bestedingspatroon koppelen aan ervaring met internet. Van de Spanjaarden tussen zestien en 74 jaar heeft vijfentwintig procent vorig jaar wel eens wat online gekocht, zo becijferde Eurostat. Dat is aanzienlijk minder dan het gemiddelde in de Europese Unie.
Flink groeipotentieel voor Spaanse webwinkelmarkt
Gepubliceerd op 15 juli 2011 om 00:00
Reacties 0