Stijging klachten over webshops

Er komen steeds meer klachten over webwinkels binnen bij overheidsmeldpunt Consuwijzer. Dat constateert toezichthouder Consumentenautoriteit in zijn halfjaarlijkse rapportage, zo schrijft het Algemeen Dagblad. Nederlandse consumenten klagen dat webshops bestellingen te laat afleveren, niet reageren op klachten of weigeren geld terug te geven, ondanks de wettelijke bedenktermijn van zeven dagen.

“Probleem is dat iedereen een webwinkel kan beginnen”, aldus Rita Buit van de Consumentenautoriteit. “Als er iets misgaat, kunnen online kopers nergens heen en voelen mensen zich enorm machteloos.”

Daarnaast wijst Buit op de groei die webwinkels al een decennium doormaken. Jaarlijks geven consumenten honderden miljoenen uit aan bestellingen op het internet. Het afgelopen jaar stegen die bestellingen zelfs met elf procent tot 8,2 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. “Online winkelen raakt steeds meer ingeburgerd en daardoor stijgt het aantal klachten ook”, aldus Buit.

Inmiddels ontvangt het meldpunt bijna evenveel klachten over online shops als over fysieke winkels. De toezichthouder gaat webwinkels beter in de gaten houden en adviseert consumenten zich goed te oriënteren voordat ze ergens kopen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!