Mobiel internet wordt peperduur

Consumenten zullen in de toekomst flink meer moeten betalen voor internet op hun mobiele telefoon. Provider KPN maakte gisteren als eerste bekend zijn abonnementen met internet fors te zullen verhogen. De verwachting is dat concurrenten als Vodafone en T-Mobile vlug zullen volgen.

Met name consumenten die veel surfen op het internet en online muziek en video’s afspelen, zullen dieper in de buidel moeten tasten. Grootverbruikers die na 5 september een KPN-abonnement afsluiten of verlengen moeten voor een gigabyte per maand vijftig euro neerleggen, in plaats van de dertig euro die ze nu betalen. Bij de goedkoopste bundel van dertig euro krijgen klanten in de nabije toekomst een tegoed aan data van slechts honderd MB.

Aanleiding voor de duurdere abonnementen van KPN is dat klanten steeds meer communiceren via populaire toepassingen als Skype en WhatsApp. Gemiddeld halen mobiele bellers tweehonderd MB aan data op, wat ten koste gaat van het sms'en of bellen buiten de bundel. De marges van de providers staan hierdoor onder hoge druk, zo bericht Het Financieele Dagblad. KPN kondigde de verhoging van prijzen afgelopen voorjaar al aan.

“Voor mensen wordt het flink wennen, zeker nu telecombedrijven hen de laatste jaren hebben verleid met spotgoedkoop internet”, aldus Ben Woldring, directeur van vergelijkingssite Bellen.com in het Algemeen Dagblad. Of andere providers zullen volgen weet hij niet zeker. "Of de concurrentie ziet KPN als voorbeeld en verhoogt de tarieven ook, of ze beschouwen dit als een kans marktaandeel af te pakken. T-Mobile en Vodafone zijn buitenlandse bedrijven met diepere zakken. Zij zouden nog even kunnen wachten met prijsverhogingen", aldus Woldring.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!