De verkoop van duurzaam geproduceerde koffie is in de eerste zes maanden van dit jaar explosief toegenomen. De hoeveelheid verkochte koffie met certificering van UTZ, de organisatie achter de keurmerken op de verpakking van koffie, thee en chocola, steeg met 38 procent naar 81,3 miljoen kilo.
Nederland is een van de landen waar UTZ het meest is ingeburgerd. Het marktaandeel van UTZ-gecertificeerde koffie ligt hier rond de veertig procent. De hoeveelheid verkochte UTZ-gecertificeerde cacao steeg met 76 procent naar 20,3 miljoen kilo en die van thee met 46 procent naar 1,8 miljoen kilo.
Steeds meer bedrijven kopen gecertificeerde grondstoffen in. Onder meer snoepfabrikant Mars en Pickwick zijn overgestapt op duurzame grondstoffen. Supermarktketen Lidl gebruikt de gecertificeerde grondstoffen voor zijn huismerk koffie.
Sterke verkoopstijging duurzame koffie
Gepubliceerd op 20 juli 2011 om 00:00
Reacties 0