Desktop verliest terrein aan tablets

Tachtig procent van de Nederlanders maakt dagelijks gebruik van internet. De laptop, smartphone en tablet worden met de dag populairder, terwijl de desktop vijf procent minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar. Dat blijkt uit de Online Barometer van onderzoeksbureau Synovate onder duizend volwassen Nederlanders.

"Het zal niet lang meer duren dat laptop en tablets de pc qua populariteit inhalen”, aldus Léon Toet, commercieel directeur bij internetprovider Online. “Met de komst van draadloos internet en tablets is de invulling van de informatiebehoefte veranderd.” Volgens Toet heeft de consument behoefte aan onbeperkte toegang tot het internet, zowel thuis als onderweg. “Door de technologie is dat mogelijk en zal die behoefte meer en meer toenemen."

Gemiddeld zijn Nederlanders dagelijks 109 minuten online, zo blijkt uit de cijfers. Door de komst van mobiel internet is het aantal verschillende momenten op de dag waarop het web geraadpleegd wordt gestegen. De duur van het gebruik bleef echter nagenoeg gelijk. “Door de technologie hoeft er minder tijd vrij gemaakt te worden om achter de PC te gaan zitten. Het winnen van informatie en communiceren gebeurt op meerdere momenten, verspreid over de dag, meer en meer mobiel”, aldus Toet.

Van de ondervraagden gebruikt inmiddels 72 procent de laptop of tablet voor internettoegang. Dat is een stijging van tien procent ten opzichte van vorig jaar. Mobiel internet maakte eenzelfde stijging door en wordt inmiddels door één op de drie Nederlands gebruikt. Twee derde van de Nederlanders geeft aan dat een leven zonder internet voor hen ondenkbaar is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!