Britse supermarktketens hebben hun verkopen in juni met 4,2 procent zien afnemen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De supermarkten kennen daarmee hun grootste daling in 23 jaar.
De sterk gestegen prijzen in de supermarkten zijn volgens het Office for National Statistics, het Britse CBS, de grootste boosdoeners. De volumedaling van 4,2 procent staat tegenover een prijsstijging van 5,8 procent. De Britse consumenten hebben de prijsstijgingen gecompenseerd door simpelweg minder te consumeren. De consumenten zijn zich ook gaan richten op goedkopere merken. Bulkverpakkingen gingen veelvoudig over de toonbank, terwijl biologische producten minder populair waren.
Volgens consumentenorganisatie Wich? maakt meer dan tachtig procent van de klanten zich zorgen over de stijgende voedselkosten, terwijl vier op de tien consumenten Tesco, Sainsbury’s en Morrions vaker voorbij lopen en discounters als Aldi en Lidl bezoeken.
Dalende verkopen Britse supers
Gepubliceerd op 25 juli 2011 om 00:00
Reacties 0