Ondanks de economische malaise blijven enkele 'dure' merken sterk verkocht worden. Dit komt volgens de economen van ABN Amro door de zogenaamde pricing power van deze merken. "Als je prijzen hoog kunt houden of zelfs kunt verhogen zonder klanten te verliezen aan de concurrentie heb je een heel sterk bedrijf", aldus beleggingsexpert Warren Buffet in het rapport van ABN Amro.
Een bedrijf bereikt deze sterke positie door een prominente marktpositie zoals machinebouwer Caterpillar of door een uniek product aan te bieden zoals Nespresso van Nestlé of de iPhone, iPad en MacBook van Apple. "We hebben de prijzen van Apple MacBooks vergeleken met laptops van HP, Sony en Toshiba", aldus een econoom van ABN Amro. "Daar waar andere merken hun producten na een halfjaar met dertig procent verlagen handhaaft Apple zijn prijzen doorgaans altijd."
Ook bedrijven die zich focussen op de koopkrachtige consument (horlogemaker Swatch en luxeconcern Richemont) of andere sterke merken als Starbucks en Coca-Cola beschikken over deze prijszettingskracht. "Over de frisfdrankenmarkt zijn wij niet positief, maar Coca-Cola is erg sterk, ook in opkomende landen. Bij Pepsi zie je deze ontwikkeling bijvoorbeeld niet", aldus hoofd aandelenresearch Sybren Brouwer.
'Sterke merken niet gevoelig voor crisis'
Gepubliceerd op 28 juli 2011 om 00:00
Reacties 0