Nieuwe winkelcentra blijven leeg

De Nederlandse retailsector heeft het lastig en veel zicht op verbetering is er niet. Hierdoor staan steeds meer winkelpanden leeg en worden nieuwe winkelcentra gebouwd om vervolgens te kunnen verpauperen. En in oude centra trekken de winkeliers massaal de stekker uit hun onderneming. De winkelleegstand is zo hoog dat verschillende winkelstraten hun predikaat eigenlijk al niet meer verdienen.

"Ik zit tussen de gesloten rolluiken maar zodra ik mijn winkel een dag dichtdoe omdat ik naar het strand wil staat de winkelcentrummanager meteen op de stoep om me op de vingers te tikken", klinkt het uit de mond van een juicebareigenaar uit Almere. "Ik mag niet open op zondag terwijl de Albert Heijn dat wel is. Juist op zondag mag er gratis geparkeerd worden. Doordeweeks blijven de mensen hier weg."

Ondanks de leegloop worden er nog steeds winkelpanden gebouw. "Er wordt geen appartementencomplex gebruikt of er zit in de plint wel ruimte voor winkels. De 'te huur' borden zijn nauwelijks meer te tellen", aldus makelaar Jeroen van der Hoek uit Rotterdam. Gertjan Slob van Locatus ziet de trend ook. "Bijna alles wat er nieuw is bijgekomen is gebouwd voor leegstand. Dat zien we nu voor het eerst. Vorig jaar kwam theoretisch bijna veertig procent meteen leeg te staan, nu is dat zo goed als honderd procent."

Met name de meubelboulevards en de zogenoemde centrale winkelgebieden worden geraakt door de leegstand en kampen met onverhuurbare panden. En ook panden in woonwijken waar detailhandel in zat zijn steeds vaker onbezet. "De huurprijzen in ons land houden geen gelijke tred met de economische ontwikkelingen", aldus Jelger Zee van Detailhandel Nederland. Deze organisatie pleit al langer voor onorthodoxe maatregelen om winkeliers te helpen. In economisch slechte tijden moet de huurprijs verlaagd worden en wanneer de economie aantrekt kan deze weer omhoog. Deze formule wordt volgens Detailhandel Nederland in het buitenland al geruime tijd succesvol toegepast.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!