Supermarkten hebben in juli een omzet geboekt van 2,48 miljard euro, een stijging van 3,9 procent ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit de GfK Supermarktkengetallen van juli 2011.
De stijging is te danken aan een verhoging van het aantal winkelbezoeken (plus 0,4 procent) en een stijging van de omzet per kassabon (plus 3,5 procent) tot 22,07 euro.
De groei van de omzet per kassabon wordt niet alleen veroorzaakt door stijgende voedselprijzen, ook het slechte weer draagt eraan bij. De hevige regenval in juli zorgde ervoor dat men meer binnenshuis consumeerde, wat supermarkten een forse omzetimpuls opleverde.
De ophef rond de EHEC-bacterie was duidelijk terug te zien in de omzet van komkommers in Nederlandse supermarkten en speciaalzaken. De omzet daalde met dertig procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dertien procent van de Nederlandse huishoudens kochten minder komkommers. Bovendien hoefden zij daar in juli zestien procent minder voor te betalen dan vorig jaar.
Supermarkten profiteren van slechte weer
Gepubliceerd op 3 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0