Zo’n vijftig procent van de kleine winkelketens in de VS is niet op de hoogte van de mogelijkheden van QR-codes. De andere helft van de winkeliers is wel bekend met de technologie en wil er meer van weten. Volgens Rico Elmore, ceo van Fatheadz, aanbieder van brillen en lenzen, valt er nog veel te winnen op het gebied van deze codes.
Klanten kunnen tegenwoordig hun smartphone voor de tweedimensionale streepjescode houden, om vervolgens meteen naar de desbetreffende website te gaan. De tweedimensionale streepjescode bestaat al bijna twintig jaar, maar door de opkomst van smartphones wordt de QR-code nu echt bekend onder het grote publiek. Elmore is met Fatheadz zeer actief met de desbetreffende codes. Volgens de ceo moet de code de klant niet bij de algemene website brengen, maar juist bij het betreffende product of de geadverteerde aanbieding. Bovendien moet de advertentie naast de QR-code de consument aansporen tot actie. “Vertel de consument wat ze moeten doen. Met slogans als ‘Scan deze code voor meer informatie’ of ‘ontvang een korting’, prikkel je mensen om gebruik te maken van de QR-code”, aldus Elmore. “Retailers kunnen bovendien gebruik maken van de code om mensen naar hun Facebook of Twitter pagina te leiden.”
Volgens Elmore hebben retailers op dit vlak weinig te verliezen. “Het aanmaken van een QR-code gebeurt via een speciale tool en kost niets. Je typt de URL bij het programma in en krijgt vervolgens een QR-code te zien. Deze hoef men simpelweg in de advertentie te kopieren.“
Lees ook: Kruidvat start met QR-codes in folder
Reacties 0