Consumenten hebben het afgelopen jaar 44 duizend keer hun onvrede geuit bij de NMa, de Consumentenautoriteit en OPTA. De sectoren telecom, energie, en elektronica en witgoed kwamen het meest aan bod. Consumenten klaagden vooral over de kwaliteit van geleverde diensten, energietarieven en het opzeggen van contracten. Ook kansspelen, loterijen en woonwinkels zorgden vaak voor onvrede onder consumenten.
Het aantal vragen aan de toezichthouders daalde ten opzichte van vorig jaar. Volgens het meldpunt van de toezichthouders, ConsuWijzer, komt dat omdat de website is verbeterd en consumenten nu sneller de benodigde informatie vinden.
De toezichthouders traden het afgelopen jaar vooral op tegen bedrijven met oneigenlijke verkooppraktijken. De NMa en de Consumentenautoriteit deelden boetes uit aan energiebedrijven die op een misleidende manier huis-aan-huis nieuwe klanten binnenhaalden. Ook de OPTA zat het afgelopen jaar niet stil. De toezichthouder legde voor meer dan één miljoen euro aan boetes op voor het overtreden van de telemarketingregels.
'Veel klachten over woonwinkels en witgoed'
Gepubliceerd op 10 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0