Retailers boeken omzetgroei door prijsstijging

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 een omzetstijging van 1,4 procent geboekt ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is te verklaren door een prijsstijging van 2,6 procent. Het volume daalde namelijk met 1,2 procent. Zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS. 

Winkeliers in voedings- en genotmiddelen zetten het afgelopen kwartaal twee procent meer om dan in het tweede kwartaal van 2010. Dit is wederom toe te schrijven aan een prijsstijging van twee procent. De verkopen bleven gelijk. Speciaalzaken moesten het in het tweede kwartaal afleggen tegen supermarktketens. Zij zagen hun omzet met één procent dalen, terwijl supermarkten een omzetstijging van drie procent boekten.

Non foodretailers noteerden een omzetdaling ten opzichte van vorig jaar. De hogere prijzen konden de volumedaling niet compenseren. Textielsupermarkten, woonwinkels en elektronicaretailers boekten een omzetverlies, terwijl de omzet van drogisterijen en retailers in huishoudelijke artikelen steeg.

In vergelijking met het eerste kwartaal liep de omzetgroei van e-tailers terug. Ook tankstations en postorderverkopers zagen hun omzetgroei dalen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!