Na een sterk voorjaar is de maand juli ‘rampzalig’ geweest voor frisdrank-, water- en sappenmakers. Dat laat Jouke Schat, directeur van de Nederlandse Vereniging van Frisdrank, Water en Sappen (FWS) weten, zo schrijft het Algemeen Dagblad. Het weer blijkt een grote rol te spelen in de cijfers.
“Op basis van de verkoopcijfers van de supermarkten over juli is er op jaarbasis twaalf procent minder fris verkocht, vijftien procent minder sap en 22 procent minder water”, aldus Schat. De verkoop van fris pluste in het eerste halfjaar, mede dankzij het mooie voorjaar, nog met 3,5 procent. Van sapjes en water in een fles of pak werd in die periode nog dertien procent meer verkocht.
De sterke daling van water uit de winkel heeft volgens Schat alles te maken met de goede kwaliteit van het Nederlandse kraanwater. “Wij drinken op jaarbasis ongeveer 21 liter verpakt water per persoon per jaar, in Italië ligt dat op 182 liter en in onze buurlanden Duitsland en België op respectievelijk 166 en 120 liter”, aldus de directeur.
Energydrinks zoals RedBull hebben nauwelijks tot geen last van het weer of de economie. In 2010 werd daarvan circa honderd miljoen liter verkocht. “Wat neerkomt op gemiddeld 6,25 liter per persoon”, aldus Schat.
Verkoop frisdrank weergevoelig
Gepubliceerd op 17 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0