Winst Ahold minder dan verwacht

Supermarktconcern Ahold heeft het afgelopen kwartaal meer last gehad van de toegenomen grondstofprijzen dan verwacht. Dit bleek donderdag bij de publicatie van de cijfers. Ahold meldde daarnaast het aandeleninkoopprogramma te versnellen.

De omzet bedroeg in het tweede kwartaal 6,87 miljard euro, een omzetdaling van 3,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tegen constante wisselkoersen stegen de inkomsten met 4,7 procent.

De operationele winst nam fors af met ruim twintig procent tot 275 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Analisten rekenden op een bedrag van 309 miljoen euro. Onder de streep hield Ahold 199 miljoen euro over, anderhalf procent minder dan in het tweede kwartaal 2010. De winstverwachting was 218 miljoen euro. "De timing van Pasen, een zwakke dollar en herstructureringslasten drukten het resultaat", aldus een woordvoerder van Ahold.

Ahold gaf aan marktaandeel te hebben gewonnen in zowel de Verenigde Staten als Nederland. "We bleken in staat de margedruk te verlichten door rigoureuze kostencontrole, want consumenten blijven gefocust op waarde in een omgeving met toenemende inflatie en intensieve promoties, met name in de VS'', aldus topman Dick Boer.

De omzet bij Ahold's Amerikaanse supermarkten (Stop&Shop, Giant-Carlisle, Giant Landover) groeide met 5,3 procent naar 5,8 miljard dollar. De omzetgroei kwam uit op 3,9 procent. De winst kwam uit op 209 miljoen dollar, een daling van 61 miljoen dollar ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. Hier drukten herstructureringslasten de operationele winst.

In Nederland (Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) nam de omzet vier procent toe tot 2,4 miljard euro. De identieke omzetgroei bedroeg 2,6 procent. De operationele winst daalde met zeven miljoen euro naar 152 miljoen euro.

De omzet in Tjechië en Slowakije groeide met zeven procent tot 396 miljoen euro. De operationele winst bedroeg drie miljoen euro, ten opzichte van een vlak niveau een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!