De Europese consument gaat bijna niet meer winkelen zonder eerst recensies van winkels of producten te hebben gelezen. "Jaren geleden vroeg je aan familie of kennissen om tips als je iets ging kopen", aldus Europabaas Miriam Warren van Yelp. "Die bron van informatie is aanzienlijk groter geworden op het web. Je krijgt nu ook tips, positieve en negatieve recensies van mensen uit je buurt die je niet kent.”
Volgens Warren vertrouwen consumenten de aanbevelingen van andere kopers eerder dan die van aanbevelende woorden van een winkelier. Mensen gaan pas van huis nadat ze eerst een recensie van een zaak of product hebben gelezen. "Dit soort informatie verandert de aankoopbeslissingen die mensen doen."
Lokale ondernemers zijn nog niet bezig met wat klanten over hen schrijven op het web. Pas wanneer beoordelingen de eerste pagina van zoekmachines bereiken, gaan ze zich er in verdiepen. Vanaf dan claimt de ondernemer zijn bedrijfspagina, bouwt deze uit en reageert op de beoordelingen.
'Eerst recensie lezen, dan pas winkelen'
Gepubliceerd op 13 september 2011 om 00:00
Reacties 0