Digitale fotografie verdringt ouderwets fotorolletje
Gepubliceerd op 21 juni 2005 om 00:00
Marktonderzoeker GfK komt met schokkende cijfers: de verkoop van fotorolletjes is 62% gedaald in vergelijking met 2001. De belangrijkste oorzaak hiervan is de toenemende populariteit van digitale fotografie. Het kwaliteitsverschil tussen digitale en analoge fotografie was eerst nog in het voordeel van het fotorolletje, maar tegenwoordig is het te verwaarlozen. Verder biedt digitale fotografie een tal van mogelijkheden die analoge fotografie niet kan bieden. Digitale foto’s kunnen ter plekke worden bekeken en eventueel gewist, ze kunnen elektronisch worden verstuurd en de opslagruimte van een digitale camera is vaak equivalent aan die van vele fotorolletjes. Hans Noordijk, marketing-manager van CombiFoto, geeft aan dat er nog miljoenen rolletjes worden verkocht en maakt zich nog geen ernstige zorgen: “Pas als dat aantal zakt tot pakweg drie miljoen per jaar, hebben producenten misschien geen trek meer in distributie.” Erik Martens van Fuji Photo Film in Breda meent dat het fotorolletje uiteindelijk “een niche product” zal worden, “Een beetje vergelijkbaar met de langspeelplaat. Het is voor ons ook de vraag –en de uitdaging – hoelang we de levenscyclus van de fotorol nog kunnen rekken. Objectief beschouwd is de prijs-kwaliteit-verhouding tussen analoog en digitaal veruit in het voordeel van de fotorol, maar de consument maakt een vaak minder rationele (lees: emotionele) keuzes.” Overigens kan de digitale camera niet op zijn lauweren rusten: de verkoop van mobiele telefoons met ingebouwde camera neemt sterk toe. Volgens Noordijk vervullen de apparaten verschillende functies en valt de dreiging daarom wel mee: “Met een fotocamera leg je herinneringen vast. Een mobieltje gebruikt de consument als hij – onverwachts – even onthand zit en hij per se een shot wil maken.”
Reacties 0