Lingeriespeciaalzaken zien concurrentie fors toenemen

Speciaalzaken in de lingeriemarkt, zoals Livera en Honkemuller, krijgen steeds meer concurrentie. Het aantal afzetkanalen van lingerie is de afgelopen jaren fors toegenomen. Warenhuizen als de Bijenkorf en Vroom & Dreesman en postorderderijven timmeren al langer aan de weg in de lingerieverkoop en sinds kort zijn daar webwinkels, supermarkten (Aldi en Lidl) en drogisterijen (Kruidvat en Trekpleister) bijgekomen. Volgens accountmanager Yvonne van Bakel van onderzoeksbureau GfK Fashion*Scope bieden steeds meer branchevreemde distributiekanalen ook ondermode aan in hun assortiment. `In de ondermode, dus slips en hemden, zien we het aandeel van met name drogisterijen in de totale bestedingen toenemen. Dat gaat niet ten koste van van de speciaalzaken, maar kannibaliseert met name op het traditionele, goedkopere kanaal: de textielsupers`, aldus Van Bakel. De speciaalzaken en warenhuizen hebben momenteel het grootste aandeel in de uitgaven aan bodyfashion, waarbij de verhouding tussen de twee ligt op respectievelijk 60-40. Hoewel de speciaalzaken dus nog weinig last hebben van de concurrentie, moeten zij zich toch beraden op hun strategieen. De omzet in lingerie is namelijk dalende. Werd in 2003 nog 868 miljoen euro uitgegeven aan bodyfashion, in 2004 was dat 6% minder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!