Consumenten dwingen retailers steeds meer om duurzaam te zijn. Zij zijn op zoek naar een manier om duurzaam te leven en hopen dat retailers hen daarbij op weg helpen. Het Britse event Start, dat zich richt op duurzaam leven, hield zich afgelopen week bezig met de retail. Zo’n tien jaar geleden werd er nog kritisch naar de overheid gekeken, nu ligt de bal echter bij retailers, zo schrijft de Britse krant The Guardian.
Voor veel ketens blijft echter onduidelijk hoe ze consumenten daarin kunnen beïnvloeden. “Duurzaamheid is een belangrijke topic”, aldus Roisin Donelly, marketing director bij Procter & Gamble. “We willen onze klanten wat bijbrengen, maar ook onze producten duurzaam maken.”
Procter & Gamble werkt samen met Asda, Eurostar, Thames Water en British Gas aan Start UK. De focus van retailers op duurzaamheid heeft volgens de krant zijn voordelen. Consumenten kunnen zich eenvoudig een duurzame levenstijl aanmeten, zonder daar producten voor te laten liggen. Zo verving woonretailer B&Q zestienduizend artikelen voor ‘Forest Friendly’ producten, waardoor consumenten duurzaam kunnen shoppen zonder dat ze hier iets van merken. Selfridges zorgt ervoor dat zijn vis duurzaam is, maar maakt klanten ondertussen bewust van duurzaam eten en het behoud van zeeleven.
Volgens The Guardian moeten retailers consumenten twee stappen voor zijn op het gebied van duurzaamheid. “Klanten zien jou dan als voorbeeld, en zullen vanzelf volgen.”
'Retail moet voortouw nemen in duurzaamheid'
Gepubliceerd op 14 november 2011 om 00:00
Reacties 0