Bedrijven moeten hun focus verleggen van het aantrekken van online verkeer naar het vergroten van conversie. Dat zei de Amerikaanse specialist in performanceoptimalisatie Bryan Eisenberg, tijdens het evenement Emerce Performance in Amsterdam. Volgens Eisenberg wordt het tijd dat webwinkels, uitgevers en transactiegerichte sites een ander perspectief op de digitale wereld in gaan nemen.
“Gemiddeld geven bedrijven 92 dollar uit om iemand naar hun site te krijgen. Daar staat tegenover dat ze 1 dollar uitgeven om van de bezoekende klant een betalende te maken”, aldus Eisenberg, op basis van een recent onderzoek. “De meeste websites hebben helemaal geen trafficprobleem. De conversie ligt echter al jaren rond de twee à drie procent.”
Uit cijfers blijkt dat bijna de helft van de bedrijven denkt dat ze geen enkele invloed hebben op de conversie van hun site. “Ruim zestig procent doet minder dan vijf testen per maand om de site beter te laten presteren voor de consument. Als je dat constateert, weet dan dat Amazon op ieder gegeven moment tweehonderd testen doet om zichzelf te verbeteren”, aldus Eisenberg. “En vrees niet, Amazon komt eraan.”
Volgens Eisenberg is de techniek niet dienend aan de gebruiker. Reclames en advertenties zijn aantrekkelijk, maar of en hoe de mooie uitingen daadwerkelijk presteren is secundair en, voor velen, moeilijk om goed te achterhalen. “Conversie is dan ook geen product, maar een reis waarin je blijft leren”, aldus Eisenberg.
'Bedrijven moeten online focus verschuiven naar conversie'
Gepubliceerd op 4 december 2011 om 00:00
Reacties 0