Peter Sturms en merkenactiviteiten van Euretco naar Fashionbrands Company

Euretco heeft overeenstemming bereikt met een sterke financiële partij om haar merkenactiviteiten (ELLE Womenswear, Twinlife en Cracker) over te nemen. Hiertoe is onlangs een principe-akkoord bereikt. De drie merken worden ondergebracht in de op te richten BV Fashionsbrands Company. Naar verwachting zal de transactie vóór eind juli definitief worden aangegaan, met terugwerkende kracht vanaf 1 juli. Huidig Euretco groepsdirectielid Peter Sturms heeft zich bereid verklaard om Fashionbrands Company voor bepaalde tijd te leiden. Met de verkoop van de merkenactiviteiten voltooit Euretco haar begin 2005 ingezette strategiewijziging. Begin dit jaar kondigde de Bredase retail service organisatie aan zich voortaan geheel te willen richten op dienstverlening aan zelfstandig ondernemers. De verkoop van Jeans Centre op 24 mei dit jaar bracht een eind aan Euretco´s eigen winkelactiviteiten, nadat eerder BeMore, Adam Menswear en Witteveen waren verkocht. De verzelfstandiging van Euretco´s merkenactiviteiten rondt de koerswijziging nu af. “In navolging van de eigen retailactiviteiten hebben we de merken tegen het licht gehouden. Uiteindelijk bleek verkoop voor zowel de merken als voor Euretco de beste optie”, verklaart Frank van Wegen, directievoorzitter van Euretco. “De merken richten zich niet primair op de bij ons aangesloten ondernemers, waardoor uiteindelijk onvoldoende synergievoordelen kunnen worden behaald. Voor de merken betekent de verkoop op hun beurt dat zij terechtkomen in een organisatie waarin alle kennis en middelen volledig voor hen worden aangewend”. Het vertrek van Peter Sturms, die zich bij Euretco in belangrijke mate bezighield met de merken- en retailportfolio, leidt binnen Euretco niet tot een vervanging. De compactere organisatie zal worden geleid door de huidige tweehoofdige directie. Die ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Van Wegen: “Deze periode is afgesloten. We hebben ons speelveld overzichtelijk gemaakt en kunnen nu onbelemmerd vooruit kijken. Deze focus geeft ons nieuwe slagkracht”. Fashionbrands Company zal worden geleid door Peter Sturms. Hij geeft direct leiding aan de directies van de individuele merkenorganisaties en aan een klein stafteam met onder andere Martin Ligtenbarg, de voormalige groepsmanager Marketing & Communicatie van Euretco. Hij wordt bijgestaan door drie vooraanstaande nog te benoemen internationale adviseurs/commissarissen uit de fashionbranche. De merken Twinlife en Cracker zijn al langere tijd op de markt in Nederland en worden beperkt geëxporteerd naar diverse landen in Europa. ELLE Womenswear is een licentie van het internationale modemagazine ELLE uit Parijs en is sinds voorjaar 2005 in Nederland en het Midden-Oosten voor consumenten verkrijgbaar. Verkoop in andere Europese landen staat reeds in de planning, dit najaar onder andere met vijf shop-in-shops in Le Printemps in Frankrijk en een aantal multibrandstores in Rusland. Peter Sturms: “Ik verwacht dat de merken onder de nieuwe moeder Fashionbrands Company beter tot hun recht zullen komen. We zullen met name de internationalisatie versnellen”. RetailNews.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!