Sligro gaat kopje onder in supermarktland als het niet binnen afzienbare tijd maatregelen treft. Dat voorspellen de Vereniging van Effectenbezitters en Rabobank-analist Patrick Roquas.
De combinatie van foodretail- en foodservicebedrijven zag C1000 aan zijn neus voorbij gaan en moet nu zoeken naar alternatieven om zijn supermarktformule Emté succesvol te maken. “De supermarkttak van Sligro lijkt in de verdrukking te komen”, aldus de Vereniging van Effectenbezitters. “De winstgevendheid van Emté laat te wensen over.” Ook Patrick Roquas vindt dat het hoog tijd is voor maatregelen. “Sligro kan niet stil blijven zitten. Het bedrijf moet optrekken met andere bedrijven binnen inkoopgroep Superunie.”
Emté boekte de afgelopen twaalf maanden een prima omzetgroei. Het marktaandeel nam met één procent toe tot 2,9 procent. Deze groei is mede te danken aan de ombouw van Golff-winkels tot Emté. Nu dat project bijna achter de rug is, zal Emté zijn omzetgroei op een andere manier moeten realiseren. Een overname wordt daarbij niet uitgesloten, aangezien Sligro een gezonde basis heeft en een eigen vermogen van vijfhonderd miljoen euro.
'Sligro moet hard aan de slag'
Gepubliceerd op 7 december 2011 om 00:00
Reacties 0