Nederlandse modemerken zijn steeds transparanter over hun MVO-beleid. Dat meldt Rank a Brand.nl in het rapport Feel Good Fashion. De afgelopen twee jaar beoordeelde het bedrijf vierhonderd merken op zestien punten. Bijna de helft van de ondernemingen scoorde beter dan daarvoor.
“De top wordt deels bezet door nichemerken die zich richten op de fairtrade markt”, aldus oprichter van RankaBrand.nl, Niels Oskam. “Ons uitgangspunt voor de selectie van merken is algemene populariteit en bekendheid, maar soms geven we ook gehoor aan onze bezoekers die regelmatig verzoeken om ook de niche merken te beoordelen.” In de top vijf Nederlandse merken behoren Natur-elle, With a touch of Rose, 100% Organic Cotton, Slippely en Rianne de Witte.
Ook designermerken als Gucci, Louis Vuitton and Alexander McQueen lichtten hun beleid voor mens en milieu, waarop designermerken traditioneel lager scoren dan gemiddeld, dit jaar steeds beter toe. “Doordat in de modesector het MVO-beleid en de prestaties verbeteren zijn de bedrijven in toenemende mate bereid om openheid te geven. Dat doen de modemerken op hun site met bijvoorbeeld maatschappelijke jaarverslagen of via de scorekaarten op Made-By.org”, aldus Oskam.
Oskam is tevreden met de groei in transparantie, maar waarschuwt ook dat er nog veel moet gebeuren. “Grote groeicijfers zie je vaak binnen nieuwe markten, waar de mogelijkheden eindeloos zijn. In verantwoord ondernemen is dan ook nog veel meer groei mogelijk, tot aan het punt dat alle merken aantonen dat hun kleding onder menswaardige omstandigheden wordt gemaakt en zonder schade aan milieu of klimaat. Daar zijn we nog lang niet.”
Modewereld steeds transparanter
Gepubliceerd op 12 december 2011 om 00:00
Reacties 0