De feestdagen in december zorgen voor een forse toename van het winkelend publiek. Prikkelende etalages spelen een grote rol bij het binnenhalen van de moderne, internetgerichte consument. “Een etalage moet bewegen, kleur hebben, licht en het liefst ook nog geluid”, aldus Elsemieke Beekwilder, creatief directeur van de gelijknamige etalage- en decoratiespeciaalzaak. Winkeliers met bijzondere etalages lokken meer klanten, die bovendien langer in de winkel blijven en tot zes procent meer kopen, zo blijkt uit onderzoek van de Duitse Universität Paderborn.
In de etalages van Abercrombie & Fitch gaan gespierde mannen – slechts gekleed in een A&F-spijkerbroek – op de foto met winkelende vrouwen. Grote warenhuizen als Macy’s in New York en Harrods in Londen maken van hun etalages rond kerst al jaren een sprookjeswereld. High tech krijgt daarbij een steeds grotere rol. In 2010 konden passanten van Macy’s via een interactieve etalage brieven aan de kerstman sturen. Dit jaar tilt Saks Fifth Avenue het concept ‘bijzondere etalages’ tot een hoger niveau met de vertoning van een driedimensionale lichtshow op de gevel van het pand.
Ook Nederlandse winkeliers trekken steeds meer uit de kast om klanten te trekken. De Bijenkorf-vestiging in Amsterdam heeft van de etalages een magische wereld gemaakt met vlindervrouwen, vliegende paarden en sprookjesachtige muziek. Kledingketen WE trekt de aandacht van het publiek door een paard met een lampenkop op het hoofd door het raam heen te laten stappen. “Je kunt denken: wat doet dat paard daar? Maar het trekt wel de aandacht, en het is leuk”, aldus Beekwilder.
Ook eigenaren van kleine winkels worden zich steeds bewuster van het effect dat de etalage heeft op de potentiële consument. Een chocolademachine in de etalage van een chocolatier, een vensterbank vol kaarsjes bij de traiteur: het zijn vooral de winkels met een relatief klein budget die uitblinken in creativiteit.
Innovatieve etalages trekken aandacht
Gepubliceerd op 13 december 2011 om 00:00
Reacties 0