Grote winkelkar doet omzet stijgen

Een winkelkar die twee keer zo groot is als het gebruikelijke wagentje zorgt voor veertig procent meer omzet. Dat schrijft merkdeskundige Martin Lindstrom in Harvard Business Review.

Lindstrom zegt dat consumenten dan niet meer levensmiddelen nodig hebben, maar dat ons onderbewustzijn voedsel wil verzamelen als we een grotere kar voor ons hebben. “We gebruiken nog steeds onze primitieve hersenen en uiteindelijk zijn we geprogrammeerd om uithongering te voorkomen.” Volgens de merkdeskundige willen we in tijden van overvloed levensmiddelen opslaan. “Dus als onze winkelkar er half leeg uit ziet, vullen we die”, aldus Lindstrom.

Lindstrom bracht onlangs een bezoek aan een winkelkarrenfabrikant, waar hij een nieuwe kar voorzien van een GPS-systeem te zien kreeg. Het GPS-systeem laat het aankooppatroon van de klant zien, geeft de snelheid van de klant door en laat zien hoe lang deze erover doet een keuze te maken. Ook wordt in kaart gebracht in welke volgorde de artikelen in de kar belanden.

In ruil voor deze gegevens krijgt de klant persoonlijke aanbiedingen. Uit de gegevens die de fabrikant hieruit heeft verkregen, blijkt onder meer dat het eerste product dat klanten in hun winkelkar plaatsen goedkoper is dan werd gedacht. Bovendien hebben klanten de neiging meer te kopen wanneer zij een winkel vertrouwen. Zij letten daarbij niet al te veel op de prijzen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!