Nederlandse supermarktketens zijn in 2011 duidelijker over hun duurzame plannen. De supermarkten zouden beter communiceren over eerlijke koffie, chocolade, verantwoorde vis of diervriendelijker vlees. Dat blijkt uit onderzoek van Rank a Brand.
“Wanneer supermarkten duidelijker communiceren, kunnen wij ze steeds scherper vergelijken. Zo blijkt dat de scores van de supermarktketens gemiddeld met veertig procent omhoog zijn gegaan", aldus woordvoerder Verie Aarts.
Ook blijkt dat drie ketens dit jaar volledig zijn overgestapt op groene stroom. Bovendien hebben Spar en Plus ervoor gekozen om alleen nog eerlijke bananen te verkopen. Net als in 2010 komt Albert Heijn als beste uit het onderzoek, gevolgd door Deen supermarkten.
Er is nog wel sprake van een kloof tussen de marketing en duidelijkheid over de prestaties. “Bijna iedere supermarkt geeft op de eigen website een beschrijving over duurzaam gevangen vis, diervriendelijk vlees, scharreleieren, biologische en fairtrade producten, energiebesparing en minder verpakkingen", aldus Aarts. "Maar voor welk deel van de verkoop geldt dit, of met welk percentage is afval en energiegebruik verminderd?”"
Supermarkten zouden een overstap moeten maken van foldertjesmentaliteit naar een jaarlijkse duurzaamheidsverslaglegging. “De consument moet dus nog even wachten voordat de eerste supermarktketen aantoont volledig groen en eerlijk te werken.”
‘Supermarkten communiceren beter over duurzaamheid’
Gepubliceerd op 16 december 2011 om 00:00
Reacties 0