Meer dan de helft van de consumenten (53 procent) is van plan in 2012 geen grote aankopen te doen. Dat meldt de drie-maandelijkse ING Budgetbarometer die vandaag verschijnt.
De hogere kosten voor zorg en kinderopvang zullen ertoe leiden dat consumenten in 2012 minder geld uitgeven aan duurzame consumptiegoederen, verwacht ING-econoom Charles Kalshoven “De consument is somber gestemd door de dalende koopkracht en de stijgende werkeloosheid. Die houding zie je terug in de dalende verkoop van duurdere producten”, aldus Kalshoven.
In 2011 deed zestig procent van de Nederlanders nog een aankoop van minstens vijfhonderd euro. Hiervan gaf een kwart een dergelijk bedrag één keer uit, terwijl een derde dit twee keer deed. Gemiddeld ging het om een bedrag van 5100 euro. In 2012 zal dit bedrag dalen tot 4900 euro.
Niettemin is Kalshoven gematigd positief: “De Amerikaanse economie groeit weer een beetje en het Duitse consumentenvertrouwen neemt weer toe. Misschien geven mensen volgend jaar toch meer geld uit aan duurzame producten dan dat ze nu denken.” Ook retailers proberen moed te houden. Martijn Burger van Roobol Tuinmeubelen in Leiderdorp: “Slechter dan dit jaar kan het niet.”
Eerder: Consumentenvertrouwen op dieptepunt
'Grote aankopen op lange baan'
Gepubliceerd op 22 december 2011 om 00:00
Reacties 0