‘Opheffing bedrijfschap rigoureuze stap’

Verschillende brancheverenigingen vinden het terecht dat er gepraat wordt over de vorm van product- en bedrijfschappen zoals het HBD. Niettemin wordt het schrappen ervan gezien als een te rigoreuze stap.

“De discussie over de opheffing van product- en bedrijfschappen is gestart omdat ondernemers niet tevreden zijn. De tijdsgeest conflicteert met de huidige vorm van de schappen”, meent een woordvoerder van brancheorganisatie CBW-Mitex.

Brancheverenigingen zien zowel de positieve als de negatieve kanten van de eventuele opheffing van product- en bedrijfschappen. Dat er geen verplichte heffingen meer betaald hoeven te worden, is in het voordeel van de retailers. “Maar het opheffen van de schappen is een rigoureuze stap. De voedselveiligheid en diergezondheid vergt een zeker toezicht, en die valt weg als bedrijfschappen opgeheven worden”, stelt een woordvoerder van het CBL. Ook MKB-Nederland is geen voorstander van schrappen van de schappen, 'wel van het moderniseren ervan'.
De opheffing van de schappen zou volgens het HBD vooral funest zijn voor kleine winkeliers. Een woordvoerder van CBW-Mitex: “Grote winkelbedrijven hebben bijvoorbeeld hun eigen marketingafdeling en kunnen dus zelf onderzoek uitvoeren. Die middelen hebben kleine winkeliers niet en daarom zullen vooral zij het voelen als het bedrijfschap wegvalt.”

Dat de positie van de product- en bedrijfschappen wordt bekeken 'was te verwachten', meent het CBL. "Misschien kunnen private organisaties de taken van het HBD overnemen", aldus de woordvoerder van de supermarktkoepel.

Eerder: ‘Opheffing bedrijfschap funest voor kleine winkelier’



.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!