In de Verenigde Staten hebben veel kleine webshops hun omzet fors zien stijgen tijdens de feestdagen. Hoewel ze niet het bereik hebben van grote spelers als Amazon, realiseerden de webwinkeliers tijdens het Amerikaanse feestseizoen zo’n twintig procent winst door zich te concentreren op hun bestaande klantenkring en de inzet van social media.
Kleine webwinkeliers begonnen al vroeg met acties om hun spullen te verkopen: veel etailers stuurden al in de week voor Thanksgiving de eerste e-mailcampagnes rond. Verschillende kleine webshops vroegen hun klanten de winkel te noemen op social mediakanalen in ruil voor korting. Ook het gratis verzenden van bestellingen aan klanten die al vroeg bestellingen plaatsten, droegen bij aan de omzetgroei van de kleine etailers.
Vooral niche-etailers die creatief wisten te zijn in hun verkoopstrategieën, wisten veel winst te maken, zegt Danielle Savin van consultancybureau FitForCommerce. “Zij hebben consumenten ervan kunnen overtuigen dat ze de prijzen, inventaris en productkennis hebben die grote etailers niet hebben”, aldus Savin.
Kleine Amerikaanse webshops profiteren van social media
Gepubliceerd op 3 januari 2012 om 00:00
Reacties 0