De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november 2011 met 1,3 procent gestegen in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De prijzen waren 2,9 procent hoger, het volume kromp daarentegen met 1,6 procent. Dit blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
De samenstelling van de koopdagen was in november 2011 gunstig in vergelijking met dezelfde maand in 2010. Het positieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op ongeveer 0,5 procent.
Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim twee procent meer omzet. De toename is volledig toe te schrijven aan hogere prijzen, het volume was even groot als een jaar eerder. Na correctie voor de positieve invloed van de koopdagsamenstelling kromp het volume licht. De supermarkten behaalden een omzetgroei, terwijl de speciaalzaken omzet verloren.
De omzet van de non foodwinkels was bijna één procent lager dan een jaar eerder. Vooral de textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfwinkels realiseerden minder omzet. Ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica nam af. Bovenkledingwinkels, winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen noteerden wel een omzetstijging.
Postorderbedrijven en internetwinkels boekten circa vijf procent meer omzet. Door de hogere prijzen nam ook de omzet van de tankstations toe.
Omzet detailhandel stijgt licht in november
Gepubliceerd op 12 januari 2012 om 00:00
Reacties 0