Detaillisten die alleen een winkel op internet exploiteren moeten op hun tellen passen. Het aantal mensen dat al zijn aankopen op internet doet, zal de komende jaren met vijftien procent afnemen. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro naar het toekomstig winkelgedrag van consumenten.
“Uitsluitend online verkopen heeft zijn hoogtepunt gehad”, stelt Michel Koster, onderzoeker bij ABN Amro. “Een goede integratie tussen online en offline kanalen is noodzakelijk”, meent Koster. Er vindt nog steeds een grote verschuiving plaats van reguliere winkels naar webshops, maar de verhoudingen gaan veranderen. Op dit moment koopt 54 procent van de consumenten alleen in fysieke winkels, 10,4 procent alleen op internet en 35 procent via beide kanalen. Uit het onderzoek van ABN Amro blijkt dat die laatste groep in 2015 een ruime meerderheid uitmaakt van de consumenten.
Het is de eerste tegenslag voor de thuiswinkelsector. De afgelopen jaren groeide het gebruik en aanbod van pure internetwinkels juist. Toch meent Koster dat niet alleen clicks, maar ook bricks belangrijk zijn om klanten te lokken. “Mensen willen zien, voelen, vergelijken en beoordelen. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, fysieke winkels worden een duidelijke succesfactor in het internettijdperk”, meent Koster. “Webwinkeliers zullen hierop moeten inspelen als ze niet over een paar jaar de aansluiting met de klant willen verliezen.”
'Webwinkel kan niet zonder fysiek filiaal'
Gepubliceerd op 13 januari 2012 om 00:00
Reacties 0